Autor:Antun Augustinčić

Naslov:Pijanci

Kataloški broj:GA-400


Datacija:1935. g.

Materijali i tehnike:bronca

Vrsta:skulptura

Zbirka:Zbirka Galerije Antuna Augustinčića

Mjere:v=12,6 cm


Opis:

Sumarno oblikovane dvije figure stopljene u teturajućem hodu. Učvršćeno na mramornu plintu dimenzija 10 x 11 x 1,6 cm.


Tema:

Skulptura Pijanci prikazuje u punoj figuri dva muška lika – mršavog žandara i debelog financa – kako zagrljeni teturaju i pjevaju; obojica su u jakom raskoraku s desnom nogom naprijed, a žandarova se noga lagano savija u koljenu i prepliće preko financove; žandar lijevom rukom grli financa preko leđa pod lijevo pazuho, a desnu ruku savija u laktu u visini ramena i prinosi je prsima; financ desnom rukom obgrljuje žandara preko ramena, a lijevu ruku visoko izdiže i savija iznad svoje glave, prihvaćajući šešir; žandarova kapa naherena je udesno i samo što ne sklizne. Brzim i vještim modeliranjem, kroz brojne kompozicijske dijagonale i krivulje, masa skulpture je majstorski pokrenuta, a udubljenja i ispupčenja kojima se definiraju oblici daju površini sugestivnu živost. Cjelokupna kompozicija dinamizirana je gotovo do labilnosti, što u potpunosti odgovara motivu odnosno temi (pijani žandar i financ personifikacija su reakcionarnog režima). Naglašavanjem pojedinih detalja (razjapljena usta, očne duplje…) postignuta je karikaturalna ekspresivnost kojom se izriče kritika društva. Koliko nam je poznato, uz ovaj, postoji još jedan brončani primjerak: pripadao je zbirci dr. Rafaela Dolinšeka, a od 1965. godine vlasništvo je Moderne galerije u Zagrebu (inv. br. M.G. 2501). Činjenica da je ovaj primjerak 1967. godine Augustinčić pokušao otkupiti od sadašnjeg vlasnika (čemu je prijateljski no bezuspješno nastojao posredovati slikar Slavko Šohaj, jer vlasnik se nipošto nije želio odreći skulpture koju je kao vjenčani dar dobio od kiparice Ksenije Kantoci i slikara Frana Šimunovića) govori o značaju koji su Pijanci imali za Augustinčića te potvrđuje da gipsani model nije sačuvan ili da je izgubljen. Kao niti jedna druga od njegovih poznatih nam skulptura, Pijanci jasno i glasno izražavaju duh grupe „Zemlja“ (koje je Augustinčić 1929. bio jedan od osnivača i pripadao joj do 1933.), snažnije i jače nego što su to činili njegovi angažirani crteži kojima je sudjelovao na zemljaškim izložbama. To što Pijanci u to vrijeme nisu bili izlagani i britkost umjetničkog izraza podržava nas u uvjerenju da su nastali kao Augustinčićeva reakcija na policijsku zabranu svih aktivnost grupe „Zemlja“ u travnju 1935. godine, a što poklapa s iskazom sadašnjeg vlasnika da je i prvotna vlasnica Ksenija Kantoci skulpturu datirala u 1935. godinu. Augustinčićeva skulptura Pijanci,1935., bronca, izlagana je na izložbi Zbirka Juraja Razmilića, Brač, 22.XI. - 10. XII.1990.