Autor:Antun Augustinčić

Naslov:Maršalski znak Josipa Broza Tita

Kataloški broj:GA-43


Datacija:1949. g.

Materijali i tehnike:gips

Vrsta:skulptura reljef

Zbirka:Zbirka Galerije Antuna Augustinčića

Mjere:r=80 cm


Opis:

"Maršalski znak, na čijem je malom kružnom polju, u dva kompozicijska niza, reljefno prikazana … cjelovita slika borbe, napora i stradanja ratnika … kao i trenutak trijumfalne pobjede. U minijaturnom formatu oblikovani su mnogi likovi sudionika NOB-a, njihovo lako i teško naoružanje, zastave trofeji i životinjski likovi. Te zbijene povorke kreću se maestoznim ritmom…" (Zlamalik)


Tema:

Augustinčić je - uz Đorđa Andrejevića Kuna - autor grba poslijeratne Jugoslavije. Prve idejne skice razradili su u tadašnjem Domu kulture u Jajcu, kao dekoraciju Drugom zasjedanju AVNOJ-a, u studenom 1943. godine, kada je ustanovljeno pet buktinja kao osnovni element grba. Prvi grb izveden je u drvorezu, a na oslobođena područja distribuirani su njegovi crno-bijeli otisci. Grb Jugoslavije čini jezgru Augustinčićevog Maršalskog znaka, zacijelo najopsežnijeg i najraskošnijeg likovnog zahvata kojeg je izveo na polju poslijeratnih znamenja. Vinko Zlamalik ističe: "Posebnom atraktivnošću odlikuje se Maršalski znak, na čijem je malom kružnom polju, u dva kompozicijska niza, reljefno prikazana … cjelovita slika borbe, napora i stradanja ratnika … kao i trenutak trijumfalne pobjede. U minijaturnom formatu oblikovani su mnogi likovi sudionika NOB-a, njihovo lako i teško naoružanje, zastave trofeji i životinjski likovi. Te zbijene povorke kreću se maestoznim ritmom…" Dodali bismo kako se Maršalski znak, uz navedene odlike, također ističe i ponavljanjem obrazaca (višestruko adiranje jednog motiva), i recikliranjem već primijenjenih figura (partizan sa zastavom). Taj princip recikliranja vlastitih rješenja, Augustinčić je obilno koristio i u poslijeratnoj spomeničkoj plastici, zaključno sa stubičkim spomenikom iz 1973. godine. No, herojska patetika tada nije bila mjerena današnjim mjernim instrumentima.